Search

Saturday 11 June 2016

12. blog post CZ

Socialní inovace mezi nás

Sociální inovace jako módní styl


Rozhovor s Šárkou Berkovou, spoluzakladatelkou brněnské módní značky, která pomáhá mladým Romům a Romkám získat první pracovní zkušenost.

Šárka Berková je spolu se Zdeňkem Raiserem autorkou módní značky Gypsy MaMa. Ta spojuje tradiční prvky romského oděvu se styly, které nevznikají v módních studiích, ale v komunitách mladých lidí a charakterizují jejich životní styl (street, hip hop). Oděvy této značky najdete v obchůdku Restart nedaleko brněnského nádraží a jste-li z daleka, můžete si kterýkoliv z originálních kousků objednat v e-shopu. Šárku můžete potkat v brněnských ulicích nejčastěji s kojencem Ondrou, kterého při našem rozhovoru v kavárně Punkt obdivovaly všechny ženy sedící u okolních stolků. Do nedávna se o značce příliš nevědělo a většinu lidí by nenapadlo spojovat sociální inovaci s módou. Letos ale Gypsy MaMa vyhrála rakouskou cenu SozialMarie, která každoročně oceňuje sociální inovace, a následovalo pozvání populární moderátorské dvojice Drtinová-Veselovský, aby Šárka představila novou značku divákům DVTV. Moravské návrhářky, které se při své tvorbě inspirují v muzeu romské kultury, mladí Romové a Romky, které značku prodávají a spolutvoří, lidé, kteří tuto značku nosí – ti všichni šíří vizi, kterou měli Šárka a Zdeněk na začátku – že lze propojit ty, kteří spolu moc nekomunikují.


Co se muselo stát, aby vznikl sociální podnik Gypsy MaMa?

Mám ráda módu, oblékání a líbilo se mi udělat si netradiční módní značku, která má přesah – je schopna existovat navzdory předsudkům vůči Romům, a to že nepracují, jsou nevzdělatelní, nejsou schopni spolupráce s ne-Romy a že většinu života parazitují na sociálním sytému. S mými dvěma kolegy z předchozích integračních projektů se občas přeme, kdo vlastně Gypsy MaMa vymyslel, ale mně to přijde zbytečné. Pro mě je důležité, kdo to teď dělá, kdo tomu dává život. A aby vznikl sociální podnik Gypsy MaMa, musel být nejprve úspěšný předcházející projekt stejného jména. Nápad spolutvořit značku inspirovanou romskou tradicí, do které se zapojí Romové žijící v brněnském „Bronxu“, se setkal s obrovským ohlasem. Pět módních návrhářů vytvořilo kolekci 18 modelů, šicí dílnu poskytlo sdružení DROM, do šití se zapojily romské ženy a na závěr proběhla úspěšná módní show na spojnici tří ulic v centru Brna, v části, které se přezdívá „brněnský Bronx“. To byl rok 2013. Tak jsme si řekli, já a moji kolegové, že projekt Gypsy MaMa rozhýbeme, a že chceme vytvořit skutečný model tranzitního sociálního podnikání.


Co bylo na realizaci Gypsy MaMa nejtěžší?

Pro mě osobně bylo nejtěžší najít dostatek času. Dělám to jako dobrovolník, na první kolekci jsem přispěla vlastními penězi, takže skloubit tuto dobročinnost s rolí mámy bylo a je těžké. Dále je to marketing, PR; zrovna teď začíná být Gypsy MaMa víc vidět, ale to je díky jakési mediální bublině spojené s udělením ceny SozialMarie a hostováním v pořadu DVTV. Do obchodu začali tím pádem chodit lidi, co chtějí nosit náš produkt a tím se přidat k našim hodnotám. Uvidíme, jestli to právě není jen bublina, která časem splaskne. Velmi těžké je také pracovat s mladými lidmi, kteří jsou zvyklí všechno dostávat, jako naši klienti. Mám radost z toho, že chodí do práce, ale je pořád potřeba hlídat dochvilnost. Taky mají problém se samostatností. Ten ale může mít mnoho mladých lidí, bez ohledu na etnikum – ta iluze, že všechno je tady jenom pro mě, je ve skutečnosti past.

Co si na této zkušenosti nejvíc ceníš?

Dělám si to tak, jak chci. Je v tom obrovská kreativita a dostávám se k věcem, které by mi málokteré zaměstnání umožnilo: spolupráce s grafiky a s módními návrháři založené na nadšení pro věc. Dělám to, co mě baví, a dá se to skloubit s rolí matky. Zároveň je to o neustálém hledání hranice, komu/čemu se víc věnovat. Je to ale super se na něčem takovém podílet.

Kdo tvoří tým Gypsy MaMa?

Já, Zdeněk Raiser coby projektový manažer a Pavla Bednáriková coby sociální koordinátorka a vedoucí obchůdku Restart v jedné osobě. Na práci se podílejí další tři mladí lidé, kterým podnik pomáhá – jsou tam půl roku a získají zde své první pracovní návyky; prodávají, ale také šijí jednoduché věci a zapojují se do akcí.


Co je na Gypsy MaMa inovativní?
Propojení sociální práce s textilem, módou, módními přehlídkami. Propojování málokdo dělá (Romů a „bílých“ či nějaké vyčleněné skupiny a majority). Chceme ukázat, že ta spolupráce jde.

V čem je Gypsy MaMa pro lidi užitečná?
Přináší produkt, který je zajímavý, ale není to chráněná dílna.
Dává práci těm, kteří by ji jinak nesehnali, dává jim první pracovní zkušenost a možnost rozvinout různé dovednosti v rámci půlročního programu.
Veřejně ukazuje, že je možné propojit nekomunikující světy.
Přináší možnost zažít si splnění svého snu - mladé holky, jejichž snem je stát se modelkou, si to mohou v Gypsy MaMa vyzkoušet. Často nesplňují ideál krásy současného módního průmyslu, ale jsou modelkami pro nás.  Je to pro ně důležité a jsou v tom autentické.


Jak plánujete tuto inovaci dál šířit?
Chceme začít prodávat v módních obchodech, ne jen na internetu a v našem obchodě. Chceme se dostat do zahraničí – nyní máme spolupráci s Člověkem v tísni, což je 1. krok ke vstupu do velkoobchodu: objednali si naše zboží a budou ho prodávat v rámci trhu neziskovek na Slovensku.

Co bys vzkázala lidem, kteří by rádi realizovali sociální inovaci? 
Nebojte se toho. Připravte se na to, že do toho musíte dát skoro všechno. Zkuste na začátku najít podporu nějakého grantového programu. Realizujte sociální inovaci v oboru, kterému rozumíte.


This blog is a part of the project Empowering Youth To Become Social Innovators, realised under the Erasmus+ partnership programme. The project is coordinated by a Czech NGO DYNAMA, z.s., seated in Brno and an Estonian NGO Youth Club Active, seated in Tallinn. This project contributes to the development of non formal learning of the youth.

No comments:

Post a Comment